Statsborgerskab bør ikke afhænge af en bøde

Læserbrev bragt i Information den 20. maj 2016.

Hvis man er udlænding og ønsker at blive dansk statsborger for på lige fod med andre at kunne deltage i demokratiet, så skal man være ekstra forsigtig med, hvad man gør. For som man kunne læse i artiklen »Fartbøde kostede Razia dansk statsborgerskab« (17. maj), så er en bøde for et overset vejarbejde nok til at udskyde hele processen.

Det er absurd, og det bør ændres. Men det vil et flertal af Folketingets medlemmer åbenbart ikke være med til. Jeg håber derfor, at alle dem, som er så heldige at kunne kalde sig danske statsborgere, vil sige nej til symbolpolitik ved næste folketingsvalg og i stedet stemme for et samfund, hvor man kan deltage i demokratiet, selvom man har begået en menneskelig fejl.