15. june

Uddannelse er en investering

Et uddannelsessystem, hvor den enkelte får viden, perspektiv og muligheder i livet.

Uddannelse er en investering i mennesker. Men uddannelse har ikke kun værdi, fordi det er vejen til et job, men fordi den i sig selv har værdi for den enkelte. Derfor skal vi have et uddannelsessystem, der ikke kun er indrettet efter at producere arbejdskraft, men efter at give viden, perspektiv og ikke mindst muligheder for den enkelte.

Viden, fordi uddannelse hjælper os til at forstå verden, som den har været og er i dag, fordi dén viden gør os parate til at agere i fremtidens omskiftelige verden. Perspektiv, fordi uddannelse giver indsigt og udsyn er vejen til at bevare og udvikle vores demokrati og samfundsform. Og muligheder, fordi uddannelse skal sikre en plads i fællesskabet og skaber medborgere fremfor modborgere.

Derfor mener jeg:

• Drop fremdriftsreformen – lad være med at presse de unge og giv plads til eftertanke og livserfaring.
  • Afskaf besparelserne på uddannelse – drop omprioriteringsbidraget og invester i fremtiden.
  • Fair løn under praktik – garantér de studerende ordnede forhold.
  • Styrk lærer- og pædagoguddannelsen – de skal (ud)danne den næste generation af samfundsborgere.